Tak nazwaliśmy nasz projekt w ramach przedsięwzięcia „Nasze Wody – ekosystem wodny w realiach społecznych miejscowości", którego kontynuacja w bieżącym roku szkolnym dotyczy rzek Krajny. Czym jest Krajna pisaliśmy na początku kwietnia, kiedy robiliśmy rozpoznanie obszaru wybranego przez nas jako teren badawczy. Wówczas też przyznaliśmy, że miejsce, którym się zajmujemy historycznie do Krajny nie należy, ale fakt ten nie przekreśla chęci zaspokojenia naszych naukowych zapędów (grupa projektowa składa się z uczniów klas przyrodniczych: If i IIf).
W sobotę 22 kwietnia 2017 r. rano wyruszyliśmy pod opieką p. Krystyny Maćkowiak-Tucholskiej i p. Ewy Kluge do Ujścia w celu przeprowadzenia ankiet dotyczących Gwdy i Noteci, i terenów leżących w otoczeniu tych rzek wśród mieszkańców tego małego miasteczka. Ponadto chcieliśmy pobrać próby badawcze do analizy laboratoryjnej. Jesteśmy przyzwyczajeni do kapryśnej i zmiennej aury, ale silny wiatr, wilgoć, i przejmujące zimno dało nam się we znaki. Zacisnęliśmy zęby, zebraliśmy całe wewnętrzne ciepło i ruszyliśmy wykonać postawione przed sobą zadania.
Ankietowani mieszkańcy Ujścia pozostawali anonimowi, udzielali krótkich odpowiedzi dotyczących Gwdy i Noteci, terenów przyległych, możliwości turystycznego wykorzystania obu rzek (kobiety były mniej odważne, bały się, że udzielą niewłaściwych odpowiedzi; mężczyźni starali się sprostać zadaniu).
Próbki zostały pobrane, strat nie odnotowaliśmy (nikt się nie zamoczył, nie podtopił, nie zostawił w błocie traperów). Jedynie nasze dłonie jeszcze długo pozostały zimne i czerwone, ale zaplanowane zadania wykonaliśmy, jesteśmy bogatsi o nowe doświadczenia i każdy dzień przybliża nas do podsumowania projektu.