9 kwietnia 2021 r. w naszej szkole miało miejsce niecodzienne wydarzenie. Po raz pierwszy odbył się konkurs krasomówczy. Warto podkreślić, że uczestnicy prezentowali swoje wystąpienia online za pośrednictwem platformy Teams.

 

 

Do zmagań konkursowych przystąpiła młodzież niemalże ze wszystkich szkół podstawowych naszego miasta. Uczniowie mogli wygłosić mowę na jeden z trzech tematów:

  1. Bezcenne dobro języka ojczystego.

  2. W jaki sposób język polskich piosenek młodzieżowych wyraża horyzonty i wartości młodych ludzi?

  3. Chodzi mi o to, aby język giętki

    Powiedział wszystko, co pomyśli głowa”

                                 (J. Słowacki)

Wystąpienie mogło trwać max. 5 minut, kryteria oceny obejmowały, m.in. sugestywność i ekspresję wypowiedzi, zastosowanie środków retorycznych, bogactwo i barwność języka, a także nawiązanie i utrzymanie kontaktu ze słuchaczami. Okazało się, że każdy z proponowanych tematów miał swoich zwolenników. Zgodnie z regulaminem jury przyznało tytuł Mówcy Roku i dwa równorzędne wyróżnienia.

Mówcą Roku został Franciszek Muzioł ze Salezjańskiej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II

Wyróżnienia zdobyli: Jadwiga Witkowska ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Olimpijczyków Polskich

oraz Mikołaj Pyszniak ze Salezjańskiej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II.

Każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy dyplom i miły upominek a dla zwycięzców zostały ufundowane nagrody przez radę rodziców z SP2 oraz sponsorów, którzy od lat wspierają szkołę.

Pozostaje zaprosić do zmagań w kolejnym roku szkolnym!

Organizatorki konkursu: Ewa Semanicka i Marzena Koźmińska

Corocznie, od 1950 r., w dniu 7 kwietnia, w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Każdego roku motyw przewodni Światowego Dnia Zdrowia poświęcony jest innej tematyce, która podkreśla priorytetowy obszar problemów w obszarze zdrowia publicznego na świecie. Tematem przewodnim Światowego Dnia Zdrowia w 2021r., jest 

„Budowanie  sprawiedliwszego i  zdrowszego  świata dla wszystkich”.
Nasz świat jest nierówny.
Motyw przewodni związany jest z obecną sytuacją epidemiologiczną i działaniami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. Obecna sytuacja epidemiologiczna podkreśla istotne znaczenie służby zdrowia, dostępu  do leczenia, a przede  wszystkim rolę personelu medycznego w czasie pandemii. Działania zmierzające do osiągnięcia powyższego celu każdy z nas może podejmować w swoim otoczeniu, poprzez promocję zdrowego stylu życia, zachęcanie do badań profilaktycznych i dbania o zdrowie swoje i swoich najbliższych. W tym trudnym okresie pandemii powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne.

Na całym świecie niektóre grupy mają trudności z zaspokojeniem potrzeb bytowych, są
z niewielkimi dochodami dziennymi, mają gorsze warunki mieszkaniowe i wykształcenie, mniejsze możliwości zatrudnienia, doświadczają większej nierówności płci i mają niewielki lub żaden dostęp
do bezpiecznego środowiska, czystej wody i powietrza, bezpieczeństwa żywnościowego, i usług zdrowotnych. Prowadzi to do niepotrzebnego cierpienia, chorób, których można uniknąć i przedwczesnej śmierci. I szkodzi naszym społeczeństwom i gospodarkom.

W tegorocznym Światowym Dniu Zdrowia wzywamy do podjęcia działań w celu wyeliminowania nierówności zdrowotnych w ramach całorocznej globalnej kampanii mającej na celu łączenie ludzi
w celu budowania sprawiedliwszego i zdrowszego świata. Kampania podkreśla konstytucyjną zasadę WHO, zgodnie z którą „cieszenie się najwyższym osiągalnym standardem zdrowia jest jednym
z podstawowych praw każdego człowieka, bez względu na rasę, religię, przekonania polityczne, warunki ekonomiczne czy społeczne”.

Fakty i liczby:

  • Przewiduje się, że po raz pierwszy od 20 lat poziom ubóstwa na świecie wzrośnie i utrudni postęp w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

  • Do 60% ludzi mieszkających w niektórych krajach nie ma dostępu do podstawowych usług zdrowotnych.

  • Ponad 1 miliard ludzi mieszkających w nieformalnych osiedlach lub slumsach stoi w obliczu zwiększonych wyzwań związanych z zapobieganiem infekcjom i przenoszeniu koronawirusa.

  • Cały region Azji i Pacyfiku stanowi prawie 82,5 miliona, czyli 32% międzynarodowych migrantów na świecie.

  • 5,9 mln dzieci w regionie Azji i Pacyfiku jest zagrożonych, że nie wrócą do szkoły z powodu zakłóceń w edukacji i ekonomicznych skutków pandemii.

  • 52% ludności regionu Azji i Pacyfiku nie ma połączenia z Internetem.

Dołącz do kampanii na rzecz bardziej sprawiedliwego i zdrowszego świata.

Obecna sytuacja epidemiczna oraz związane z tym zmiany w funkcjonowaniu społecznym mogą znacząco wpływać na nasze samopoczucie, wywołując niepokój oraz lęk. W tym okresie powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i niezwykle ważne zdrowie psychiczne. Więcej informacji na stronie internetowej www.gov.pl - 10 rad
dla wszystkich jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii, zasady dotyczące Zdrowego Żywienia i Stylu Życia znajdują się na stronie internetowej: izz.waw.pl

10 rad dla wszystkich jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii

  1. Nie pozwól, by nadmiar informacji pogorszył Twój nastrój.

  2. Dbaj o podtrzymywanie kontaktów społecznych w bezpieczny sposób.

  3. Codziennie przez co najmniej 30 min uprawiaj bezpieczną dla Ciebie i innych
    aktywność fizyczną.

  4. Dbaj o swoje zdrowie fizyczne - odżywiaj się prawidłowo, zadbaj
    o odpowiednio długi sen.

  5. Jeśli przebywasz w domu, zaplanuj jak spędzić czas izolacji.

  6. Postaraj się utrzymywać stały plan dnia.

  7. Dbaj o bezpieczeństwo w sytuacji kiedy musisz wyjść z domu.

  8. Unikaj radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek.

  9. Zastanów się, czy komuś z Twoich bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc.

  10. Chorzy i te osoby, które czekają na wyniki badań, czy odbywają kwarantannę  wymagają szczególnej troski i opieki.

 

Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

W tym okresie, w którym dorośli przeżywają niepokój i niepewność, szczególną uwagę należy poświęcić zdrowiu psychicznemu najmłodszych.


10 rad jak rodzice mogą zadbać o samopoczucie dzieci:

1. Rozmawiaj z dzieckiem o epidemii i zmianach w codziennym planie rodziny w sposób
dostosowany do jego wieku i rozwoju.

2. Rozmawiaj z dziećmi i nastolatkami o tym, jak się czują w tej sytuacji.

3. Chroń dzieci przed informacjami i obrazami niedostosowanymi do ich wieku,
które mogą budzić niepokój.

4. Utrzymuj kontakt z rodziną i bliskimi.

5. Umożliwiaj młodszym dzieciom telefoniczny kontakt z rówieśnikami.

6. Postaraj się zaplanować nowy rozkład dnia.

7. Dbaj o prawidłową dietę i aktywność fizyczną Twojego dziecka

8. Obserwuj czy dziecko wykazuje niepokojące objawy stresu.

9. Wytłumacz starszym dzieciom na czym polega społeczna odpowiedzialność.

10. Pamiętaj o tym, że dziecko cię naśladuje.

 

Link do strony: Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży - Koronawirus: informacje i zalecenia - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

 

 

 

 

  1. Czerwińska Aleksandra
  2. Hutek Jakub
  3. Krzycka Nadia
  4. Maciejewski Jan
  5. Marciniak Pola
  6. Michałowski Olaf
  7. Nieciąg Karolina
  8. Paszek Zuzanna
  9. Renc Amelia
  10. Saidowa Amina
  11. Staroń Maja
  12. Tymko Natalia
  13. Uciechowska Joanna

Barbara Ochocka

Dyrektor szkoły

Europejski Dzień Mózgu obchodzimy 18 marca. Pracownicy wielu polskich uczelni wzięli udział w tym wydarzeniu. Naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego również, dzięki nim
i my. Dni Mózgu w Trójmieście, bo o nich mowa zostały zorganizowane w formule online
w dniach od 15 do 21 marca 2021 r.. Szczegółowe informacje można znaleźć tutaj ==> https://dnimozgu.ug.edu.pl/

Zainteresowanie wydarzeniem rosło z dnia na dzień, a uczniowie naszej szkoły również
z zainteresowaniem dołączali do wykładów. Podczas spotkań można było dowiedzieć się miedzy innymi:

- kto potrafi spać jedną półkulą mózgu...

- jak pobudzić naszą kreatywność...

- jak ważne dla rozwoju mózgu jest ręczne przepisywanie tekstów....

- poznawa

sekrety ludzkiego mózgu...

- rozwiązywa

łamigłówki logiczne np. jak uzupełnić ciąg A,B,C,D,_  - jaka będzie następna litera, ale nie E 

- poznać sekrety ludzkiego snu...

- dowiedzie

się jak używki wpływają na mózg oraz jak uzależnić się od smartfona...

Zainspirowani wykładami uczniowie klasy 5b przygotowali kilka mózgowych skojarzeń 

W nawiązaniu do ogólnopolskiej akcji: NIE WIDAĆ MNIE, ALE WSZYSTKO U MNIE OK! uczniowie naszej szkoły dołączyli do wielu setek uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Akcja polegała na przedstawieniu swoich emocji na dłoni w postaci narysowanej "emotki". Rozmowa jest dobra na wszystko, na zajęciach wychowania do życia w rodzinie poruszamy różne tematy, nie zapominając o relacjach i emocjach. Niektórzy mawiają "Uśmiechem nie napalisz w piecu, lecz możesz rozgrzać ludzkie serce", a inni mówią "Wesołość jest najlepszą higieną ciała i umysłu." Dziękujemy Wam za ten powiew optymizmu, z pewnością przyda się na pierwsze wiosenne dni, szczegóły tutaj ==> https://tiny.pl/rkx85

W dniach 19 - 22 marca 2021 r. uczniowie klas I-III uczestniczyli w Dniu Nowych Technologii w Edukacji. Było to ważne wydarzenie w szkole. Uczniowie pracowali z aplikacją Quiver na smartphonach i tabletach. Przy pomocy programu projektowali animacje obiektów i tworzyli filmiki. Efekty pracy przedstawiali swoim rodzicom. Dzięki udziałowi w wydarzeniu uczniowie rozwinęli kompetencje kluczowe z zakresu nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Wykazali się kreatywnością i umiejętnością logicznego myślenia.