DLA KLAS I-VI W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
PRIORYTET: PROMOWANIE I KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ZDROWEGO ODŻYWIANIA, OGRANICZENIE NADMIERNEGO HAŁASU W SZKOLE.
ZADANIA:
- kształtowanie właściwych zasad racjonalnego odżywiania się,
- wykształcenie odpowiednich nawyków żywieniowych,
- uświadomienie uczniom konieczności ograniczenia hałasu w szkole,
- podejmowanie działań ograniczających hałas w szkole,
- stworzenie w szkole atmosfery spokojnego klimatu spędzania przerw,
- wdrażanie dzieci do uczestniczenia w zabawach, lekcjach wyciszających.
REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 PROGRAMY, PROJEKTY:
- Program edukacyjny „Bądźmy zdrowi – wiemy, więc działamy” dla uczniów klas I - Bożena Stańczyk,
- Program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę” dla uczniów klas II – Monika Pająk,
- Projekt edukacyjny „Bądźmy zdrowi – wiemy, więc działamy” dla uczniów klas III - Dorota Sieniawska,
- Program edukacyjny „Klub Bezpiecznego Puchatka” dla uczniów klas I – Krystyna Krzysztofiak ,
- Program edukacyjny „Trzymaj Formę” dla uczniów klasy V c – Aneta Marzec,
- Program profilaktyki palenia tytoniu „Znajdź właściwe rozwiązanie” dla uczniów klas VI – Edyta Piecyk,
- Program z Zakresu Edukacji Prozdrowotnej Przeciwdziałania Przemocy i Profilaktyki Uzależnień w klasach I – VI,
- Program z zakresu ochrony środowiska dla uczniów klas I – VI „W zgodzie z naturą” – Agnieszka Płóciennik,
- Program „WF z klasą” dla uczniów klas IV-VI – Daria Mielka, Artur Pyszewski,
- Program edukacyjno-profilaktyczny „Chroń Dziecięce Uśmiechy” dla klas I –III- Danuta Piechowska.
ZDROWE ODŻYWIANIE
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Kształtowanie właściwych zasad racjonalnego odżywiania się.
Wykształcenie odpowiednich nawyków żywieniowych.
|
Szkolenie w zakresie realizacji pierwszego priorytetu podczas rady pedagogicznej dla wszystkich pracowników szkoły. |
raz w semestrze |
zespół ds. promocji zdrowia |
Przybliżenie i omówienie wychowankom świetlicy prezentacji multimedialnej „Zdrowo jem, więc wiem”. |
XI |
Bożena Pająk |
|
Zapoznanie społeczności szkolnej i rodziców z planem i priorytetami SzPZ |
XI |
zespół ds. promocji zdrowia wychowawcy klas I-VI |
|
Prelekcje i prezentacje multimedialne podczas zebrań z rodzicami. |
cały rok |
wychowawcy klas I – VI |
|
Zorganizowanie i przeprowadzenie dyskoteki z okazji Dnia Chłopca pod hasłem „Owoce –zabawa- zdrowie”. |
X |
Lidia Jaster wychowawcy klas IV-VI |
|
Realizacja treści prozdrowotnych zawartych w tematyce ścieżek edukacyjnych dla klas IV – VI. |
cały rok |
Edyta Piecyk, wychowawcy klas IV - VI |
|
Realizacja treści prozdrowotnych zawartych w blokach tematycznych klas I – III. |
cały rok |
wychowawcy klas I – III |
|
Cykliczne przygotowywanie tablic informacyjnych pt. „Wiem, co jem – pstryk i działa” ( prezentowanie wiadomości na temat różnych produktów). |
co miesiąc od XII 2014 do V 2015 |
Agnieszka Płóciennik Bożena Pająk nauczyciele świetlicy |
|
Zorganizowanie i przeprowadzenie imprezy tanecznej dla uczniów klas I-III „Owocowo-Warzywny Czar Par”. |
X |
Beata Szwarc-Gazda Marta Jedynak wychowawcy klas II-III |
|
Przeprowadzenie wśród uczniów klas I-III konkursu plastycznego na najładniejszą kukiełkę pt. „Pan Warzywniczek”. |
XII |
Krystyna Krzysztofiak Dorota Sieniawska |
|
Przygotowanie i zaprezentowanie inscenizacji teatralnej promującej zdrowy styl życia dla uczniów klas IV- VI pt. „Witaminowa podróż krasnali”. |
IV 2015 |
Justyna Błaszczyk |
|
Przygotowanie przedstawienia teatralnego pt.”Pociąg po zdrowie” dla przedszkolaków |
III 2015 |
Danuta Piechowska Dorota Sieniawska |
|
Zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu na gazetkę klasową pt. „Jestem tym, co jem”. |
III |
Emilia Iwańska |
|
Cykliczne przygotowywanie gazetek o tematyce zdrowotnej w gablocie na parterze i na II piętrze. |
cały rok |
zespół ds. promocji zdrowia |
|
„Dzień Warzyw i Owoców” dla uczniów klas IV –VI, (prezentacja dań z warzyw, odpowiednie przebrania, rymowanki, żartobliwe wierszyki). |
IV |
Lidia Jaster
|
|
Wykonanie albumów o zdrowym odżywianiu przez uczniów klas I – VI i prezentacja w holu szkoły. |
IV 2015 |
Bożena Stańczyk- klasy I-III Lidia Jaster- klasy IV-VI |
|
Przystąpienie uczniów klas I- VI do programów:
|
od X 2014 do V 2015 |
wychowawcy klas I-VI
|
|
Wspólne spożywanie drugich śniadań w stołówce szkolnej przez uczniów klas I. |
cały rok |
wychowawcy klas I |
|
Udział uczniów klas II i ich rodziców w festynie sportowo-rekreacyjnym w ramach programu „Nie pal przy mnie, proszę”. Przygotowanie poczęstunku w formie owocowych szaszłyków. |
IV |
Joanna Megger, wychowawcy klas II |
|
„Światowy Dzień Walki z Otyłością” – przygotowanie gazetki na temat zdrowego odżywiania, pogadanki podczas zajęć. |
X |
Edyta Piecyk Teresa Tomaszewska |
|
Zorganizowanie i przeprowadzenie „Tygodnia Kultury Zdrowotnej”:
|
IV
IV |
Krystyna Krzysztofiak – klasy I, Monika Pająk, Aneta Gburczyk- klasy II, Danuta Piechowska, Dorota Sieniawska – klasy III Edyta Piecyk, Krzysztof Krutel- klasy IV-VI |
|
Przygotowywanie, wystawa i degustacja zdrowej żywności przez uczniów klas I-VI. |
cały rok |
wychowawcy klas I-VI |
|
Degustacja zdrowej żywności podczas rad pedagogicznych, spotkań zespołów przedmiotowych oraz uroczystości i imprez szkolnych. |
cały rok |
Lidia Jaster wychowawcy klas I-III pozostali nauczyciele |
|
Udział uczniów klas III w Miejskim Konkursie z Edukacji Zdrowotnej „Dbam o zdrowie swoje i innych”, |
III 2015 V 2015 |
Danuta Piechowska Dorota Sieniawska |
|
„Zdrowa Kawiarenka”- plakaty, ulotki, przygotowanie i degustacja zdrowych potraw, pokaz multimedialny. |
V |
Edyta Piecyk |
|
Pogadanki i indywidualne konsultacje wśród uczniów na temat walki z otyłością i nadwagą, |
cały rok
|
pani pielęgniarka Teresa Tomaszewska, wychowawcy klas I-VI |
OGRANICZENIE NADMIERNEGO HAŁASU W SZKOLE
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Działania podejmowane na rzecz zmniejszenia poziomu hałasu w szkole.
Uświadomienie uczniom konieczności ograniczania hałasu w szkole.
Stworzenie w szkole atmosfery spokojnego klimatu spędzania przerw.
Wdrażanie dzieci do uczestniczenia w zabawach, zajęciach i lekcjach wyciszających.
|
Zapoznanie społeczności szkolnej i rodziców z planem i priorytetami SzPZ Wyjaśnienie uczniom z medycznego punktu widzenia szkodliwego wpływu hałasu na zdrowie człowieka. |
XI |
zespół ds. promocji zdrowia, pielęgniarka szkolna, wychowawcy klas I-VI |
Dokonanie pomiaru hałasu podczas przerwy. |
XII |
Danuta Piechowska |
|
Zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu na gazetkę klasową pt. „Hałas boli, hałas szkodzi, hałas myśleć nie pozwoli”.
|
XII
|
Krystyna Krzysztofiak, Dorota Sieniawska, Edyta Piecyk |
|
Zainstalowanie sygnalizatora hałasu w stołówce szkolnej. Ograniczenie hałasu podczas spożywania posiłków. |
cały rok |
nauczyciele dyżurujący w stołówce szkolnej |
|
Włączenie się uczniów ze Szkolnego Klubu Wolontariusza w dyżury w stołówce szkolnej. Pilnowanie porządku i ciszy podczas spożywania posiłków przez innych uczniów. |
cały rok |
Małgorzata Stopa |
|
Cykliczne przygotowywanie gazetek o tematyce zdrowotnej: „Wpływ hałasu na nasze zdrowie” w gablocie na parterze i na II piętrze. |
cały rok |
zespół ds. promocji zdrowia |
|
Oznakowanie korytarzy i klatki schodowej plakietkami „Nie biegaj”, „Nie hałasuj”. |
XI-XII |
M. Puto |
|
Przeprowadzenie ćwiczeń aerobowych przy muzyce „Roztańczone Przerwy” dla uczniów klas I-VI. |
cały rok
|
Daria Mielka |
|
Przygotowanie przez uczniów klas III inscenizacji o zdrowiu dla uczniów klas pierwszych pt. „Cisza naszym przyjacielem”. |
XII |
Danuta Piechowska Dorota Sieniawska |
|
Zorganizowanie konkursu dla uczniów na projekt plakietki (grafika i hasło) propagującej zachowanie ciszy w jadalni. |
XI-XII |
Bożena Pająk, Lidia Jaster wychowawcy klas I-VI
|
|
Wprowadzenie podczas różnych zajęć lekcyjnych zabaw wyciszających. |
cały rok |
wychowawcy klas I-III
|
|
Giełda pomysłów uczniów na kreatywne i aktywne spędzanie przez nich przerw lekcyjnych z pominięciem hałasu. |
I |
Beata Szwarc-Gazda Lidia Jaster |
|
Przeprowadzenie lekcji wychowania fizycznego z elementami zabaw i zajęć wyciszających w ramach walki z hałasem , |
III |
Danuta Piechowska Dorota Sieniawska Elżbieta. Miziewicz |
|
|
Zorganizowanie wystawy z przygotowanych plakatów i rymowanek pt. „ Szkolny kodeks cichej przerwy”. |
IV |
Marcelina Kabacińska Monika Pająk Aneta Marzec |
|
Dokonanie kolejnego pomiaru hałasu podczas przerwy. |
V |
Danuta Piechowska |
|
Przeprowadzenie wśród uczniów klas I-VI ankiety dotyczącej sposobów ograniczania poziomu hałasu w szkole. |
XII -VI |
Danuta Piechowska Edyta Piecyk zespół ds. promocji zdrowia |
|
Przygotowanie wystaw na temat szkodliwości hałasu. |
I semestr II semestr |
Dorota Jaworska, Bożena Pęciak. |
|
Zorganizowanie różnych akcji dotyczących ograniczania poziomu hałasu w szkole. |
cały rok |
zespół ds. promocji zdrowia, wychowawcy klas I-VI |
Opracowanie:
Dorota Sieniawska
oraz zespół ds. promocji zdrowia